SEO “optimalisatie voor zoekmachines”

Zoekmachineoptimalisatie bestaat vaak uit kleine aanpassingen aan onderdelen van uw website. Deze wijzigingen lijken op zich misschien weinig voor te stellen, maar in combinatie met andere optimalisaties kunnen ze een aanzienlijk positief effect hebben op de gebruikersvriendelijkheid van uw site en de prestaties in organische zoekresultaten. Een optimalisatiestrategie richt zich voornamelijk op wat goed is voor de bezoekers van uw site. Zij zijn de voornaamste gebruikers en zoekmachines zijn in deze het middel om uw website te vinden. Als u zich teveel richt op specifieke aanpassingen om een hogere rangschikking in de organische resultaten van zoekmachines te bereiken, levert dit mogelijk niet het gewenste resultaat op. Zoekmachineoptimalisatie draait om het zo goed mogelijk presenteren van uw site voor zoekmachines, maar de uiteindelijke doelgroep zijn de gebruikers en niet de zoekmachines. Bekijk voor meer informatie de SEO Google Starters Guide en het stappenplan voor site optimalisatie.

SEO startersguide

Stappenplan voor een betere indexering

1. SEO basisprincipes

  • Verzin een goede domeinnaam met duidelijke url.
  • Gebruik de Google Adwords tool om te onderzoeken op welke woorden veel gezocht wordt en of de concurrentie hoog of laag is voor deze woorden.
  • Gebruik unieke paginatitels die omschrijven wat er op de pagina staat.
  • Maak beschrijvende meta-tags om de bezoeker te interesseren.
  • Omschrijf de tags doormiddel van trefwoorden waarop de pagina gevonden kan worden in de zoekresultaten.
  • Gebruik omschrijvende afbeeldingen en in de alt-attribute voor afbeeldingen.
  • Website opbouwen volgens de W3C standaarden zodat deze makkelijk gecrawld kan worden (HTM5L, CSS, heading tags H1 H2 H3 etc.).
  • Bloggen maakt de website dynamisch.
  • Maak gebruik van Microdata als Rich Snippets. (de paar regels tekst die worden weergegeven onder elk zoekresultaat)

2. Sitestructuur verbeteren

  • De URL structuur verbeteren (korte url’s b.v www.google.nl/seo in plaats van www.google.nl/?page_id=2).
  • Maak de navigatie overzichtelijk.
  • Verwijder goedbezochte pagina’s niet maar maak gebruik van url 301 redirects. Dit voorkomt 404 errorpagina’s.
  • Maak gebruik van een sitemap op de website en een sitemap voor home directory.
  • Bied hoge kwaliteit inhoud en diensten.
  • Maak gebruik van interne tekst links binnen content (anchor-tags).
  • Onbelangrijke pagina’s niet laten crawlen door de zoekmachines doormiddel van een “no follow”.
  • Genereer doormiddel van linkbuilding externe “backlinks” of “inlinks” voor een betere waardering van de website.
  • De bestandsrechten op de pagina’s open stellen zodat deze kunnen worden gecrawld.
  • Pas op voor dubblicated content binnen de webstite.
  • Redirects niet “cloaken” deze pagina’s worden als dubbel gezien. waardoor pagina’s buitengesloten kunnen worden.

Wanneer de website gereed is kan met Google Analytics kan het resultaat worden bekekenen van de website en uit de zoekresultaten. Met deze informatie kan de website dan worden geoptimaliseerd.

Menu